חשוב שתהיו מעודכנים !

החל מנובמבר 2021 צה”ל משפר את מבחני המיון של צו ראשון

חשוב שתדעו שכל ההכנות המוצעות באתר תואמות  למבחנים הנערכים כיום

וכמו תמיד יעזרו לכם להפציץ במבחני המיון .

רוצים לדעת עוד על השינויים הצפויים ? לחצו כאן 

יש לכם שאלות נוספות ? תכתבו לנו או

המבחן הפסיכוטכני בצו ראשון

המבחן הפסיכוטכני הוא מבחן שבודק יכולות חשיבה מסוימות, והמטרה שלו היא לאפשר לצבא למיין את המלש”בים גם על בסיס יכולות החשיבה השונות לתפקידים השונים. בפועל, מטרתו של המבחן הפסיכוטכני הוא לקבוע את ציון הדפ”ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) שלכם, ולכן גם המבחן נקרא בשמו הלא רשמי “מבחן הדפ”ר”.

מבחן זה בעבר היווה 50% מציון הקב”א (קבוצת איכות) שלכם, אך בעקבות שינויים שנעשו לאחרונה בשיטת המיון בצה”ל, הנוסחה השתנתה והנפח של המבחן בקביעת הקב”א קטן. כיום, נוספו למבחן הדפ”ר נתונים נוספים לצורך קביעת ציון קב”א חדש – ששמו העדכני הוא קב”ת (קבוצת תכנון).
הציון נקבע על בסיס מבחן הדפ”ר בשילוב עם הראיון האישי, כך שנוצרת חלוקה למסלולים שונים (כמו קרבי, פיקוד, קצונה, הדרכה, סיירות וכו’) לפי התאמה אישית (התאמה\ התאמה גבוהה\ התאמה גבוהה מאוד).

מבחינתכם – לשינויים האלה אין הרבה משמעות במעמד הצו ראשון, רק חשוב לדעת שישנם מדדים נוספים שיבדקו אתכם על בסיסם, כדי להתאים כל אחת ואחד לתפקיד בצבא.

 

המבחן חשוב מאוד לקביעת העתיד הצבאי שלך! לכן חשוב לעשות אותו הכי טוב שאת\ה יכולים! חשוב לקחת אותו ברצינות, להתכונן אליו ולהכין את עצמך לשאלות מהסוגים השונים. מדובר בשאלות הבנה, שאלות שלא מובן מאליו לדעת איך לענות עליהן, גם אם יש לכם מחשבון עדיין נדרשת הבנה יותר עמוקה. ולכן חשוב להתכונן מראש ולהכיר את הסגנון שלהן, כדי לדעת איך להתמודד בזמן אמת.

גם אם יש אפשרות לעשות “מועד ב'” של המבחן, התסכול וירידת הביטחון לא שווה את הניסיון השני. כדאי להגיע ולהצליח בפעם הראשונה כמו שצריך. לכן חשוב מאוד להגיע לצו ראשון מוכנים היטב למבחן. בדיוק בשביל זה אנחנו פה! עם הכנה לכל סוגי השאלות, בשיעורים 1X1 בחניכה וליווי אישי, שבה המדריכים עוזרים לך לפי הצורך האישי שלך להתכונן ולבוא הכי טוב שאתם יכולים למבחן, ולהפציץ.

חשוב לדעת – המבחן הוא מבחן אדפטיבי = דפ”ר אדפטיבי – כלומר מבחן שלומד אותנו תוך כדי מענה על השאלות. השאלה הראשונה במבחן תהיה שאלה ברמת קושי בינונית ובהתאם לתשובה שלנו נקבל שאלות נוספות ושונות ברמות קושי גבוהות או נמוכות יותר. כך המחשב, בעזרת אלגוריתמים חכמים, יוכל לתת לנו מבחן שמתאים לנו אישית ונוכל לקבל ציון משקף ומדויק באופן הרבה יותר מהיר מבעבר. אורך המבחן הוא כ- 50 דקות. יש כמה פרקים (יפורט בהמשך), ובכל פרק בין 10-25 שאלות.

הציון הכללי על המבחן יהיה בין 10-90 (בקפיצות של 10), ועל כל פרק ניתן ציון נפרד (בין 1-9, אך לציונים האלה אין באמת משמעות אלא רק לציון הכללי).

נושאי המבחן הפסיכוטכני בצו הראשון

למבחן הפסיכוטכני חמישה חלקים, שכל אחד מהם בוחן יכולת חשיבה אחרת. הנושאים השונים הם: 

  • אנלוגיות (קשר) מילוליות – יופיעו לפניכם צמדי מילים עם קשר לוגי מסוים, שתצטרכו להבין את המשמעות. על בסיס הבנה זו תצטרכו לחבר צמד מילים נוסף המכיל את אותו סוג של קשר לוגי.
  • חשיבה כמותית (מתמטיקה/חשבון) – יופיעו בפניכם שאלות ובעיות במתמטיקה בנושאים ממוצע, אחוזים, שברים פשוטים ועשרוניים, בעיות תנועה, הספק, הסתברות, תרגילים בחשבון פשוט ועוד.
  • הבנת הוראות – יופיעו בפניכם שאלות שניתן לענות עליהן נכונה, רק באמצעות מעקב מסודר אחרי ההוראות שניתנו לכם.
  • אנלוגיות צורניות – יופיעו לפניכם שתי צורות עם קשר מסוים, ויהיה עליכם ליצור את אותו קשר עם 2 צורות נוספות.
  • חשיבה צורנית –  מופיע רצף של צורות ועליכם למצוא את ההמשך ואת השוני בין הצורות הקיימות לפי מאפיין מסוים שיש להבין.

 

*אנלוגיות – קשר של דימיון

*קשר לוגי – יחס בין חלקי הטקסט השונים (בין משפטים ובין פסקאות), המבוסס על ההיגיון.

אז מה קורה בפועל??

אני מגיע/ה לצו הראשון, מחכה לתורי – ולמה אני אמור/ה לצפות כשאומרים לי שאני מחכה לתחנת המבחן הפסיכוטכני? 

המבחן הפסיכוטכני בצו ראשון הוא מבחן בפורמט של שאלון עם תשובות רבות ברירה “שאלון אמריקאי”. לפני הכניסה למבחן תתבקשו לכבות מכשירים סלולריים ותקבלו הסבר על מהלך המבחן, שבו יסבירו לכם איך למלא את התשובות בצורה נכונה. ניתן לצאת לשירותים רק בהפסקה בין הפרקים, אך לא במהלך פרק. כאמור, המבחן מחולק ל-5 נושאים, שכל אחד מהם מהווה פרק אחד במבחן, ולכל פרק משקל של 20% מהציון הסופי של הדפ”ר. בתוך הפרק, אין אפשרות לדלג על שאלות – צריך להתמודד עם השאלה, ואם לא יודעים לענות עליה, לנחש. לא ניתן לחזור אחורה לשאלות במבחן, לא בתוך הפרק ולא בין פרקים שונים. 

במהלך המבחן יש שעון עצר המופיע על גבי המסך, והוא משמש כעזר לגבי הזמן הנתון לכל שאלה; בכל פרק יש זמן אחר שמוקצב לכל שאלה: בחשיבה כמותית – יש 90 שניות לשאלה, באנלוגיות (מילוליות וצורניות) – 30 שניות, בהבנת הוראות – 60 שניות. בנוסף מקבלים מחשבון, דף טיוטה אחד ועיפרון שאיתו אפשר לעבוד במהלך המבחן; אין אפשרות לקבל עוד דף.

בסוף המבחן יש להחזיר את הדף והעט חזרה למאבחנת (דף הטיוטה לא נבדק אז אין מה לחשוש). הסיבה שמבקשים את דף הטיוטה חזרה, הוא כדי שלא יוכלו לעשות שימוש חוזר בשאלות אשר היו שם, ובכך יינתן יתרון לא שוויוני לאנשים אחרים שעוד לא ביצעו את המבחן.

*מיט”ב מחדש את המבחן מדי פעם בפעם ומבצע בו שינויים קלים. לכן אין טעם לשאול חברים שעשו את המבחן לפניכם, מה היו השאלות. זה רק יכול לבלבל ולמקד אתכם במשהו שעתיד להכשיל אתכם.

הטיפים המנצחים שלנו:

  • למי שיש אבחון מכל סוג שהוא – תשלחו מראש למיטב כדי שתקבל\י את כל ההתאמות המגיעות לך! רק כך מיט”ב יוכלו להתייחס ולהחליט אם אתם זכאים להקלות מסוימות במבחן עצמו.
    • טרם כניסתכם למבחן מומלץ לאכול משהו קטן, ולהביא איתך משהו לנשנש בין הפרקים. 
    • המבחן נעשה ללא דפי נוסחאות – אלא אם יש אישור מיוחד, שבשבילו צריך לשלוח טפסים להתאמות מבעוד מועד.
    • המבחן הוא מבחן אדפטיבי – כלומר מבחן שלומד אותנו תוך כדי מענה על השאלות. השאלה הראשונה במבחן תהיה שאלה ברמת קושי בינונית ובאתם לתשובה שלנו נקבל שאלות נוספות ושונות ברמות קושי גבוהות או נמוכות יותר. כך בהתאם המחשב יוכל לתת לנו מבחן יותר קצר ומהר יותר נוכל לקבל ציון.
    • אם הגעתם לשאלה שאתם לא יודעים לענות עליה, עדיף לא להתעכב ולהמשיך לשאלות הבאות, פשוט תנחשו! לא ירד לכם ציון על ניחוש לא נכון, זה רק יכול להעלות לכם את הציון.
    • מועמדים בעלי אבחונים והקלות זכאים לבחינה מותאמת אישית, השונה מהבחינה אשר אותה עוברים שאר המלש”בים; זאת בהתאם להחלטת לשכת הגיוס.
    • יש אפשרות לבקש לדחות את המבחן הפסיכוטכני, אם אתם מרגישים שאתם לא מוכנים (מרגישים חולים, יש לכם חום, לא אכלתם טוב או לא ישנתם טוב בלילה ואתם לא מספיק ערניים וחדים). יכולים להתחשב בכם וכנראה שתקבלו זימון ליום המחרת בבוקר, לכן קחו בחשבון את המצב והאם תהיו מוכנים להגיע יום אחרי יום בשביל להשלים את המבחן.
    • במקרים חריגים ניתן לבצע את המבחן הפסיכוטכני פעם נוספת, וזאת רק במקרה שציונכם אינו גבוה (בניגוד לגיליון הציונים בבית הספר) ומנהל בית הספר שלכם מוכן להגיש ערעור בשבילכם כדי שתוכלו לבצע את המבחן שוב ולהעלות את הציון. כל מנהל בית ספר רשאי לערער על ציוני תלמידיו (רק עד 10% מהתלמידים) כך שרק מי שבאמת יקבל ציון נמוך בהתאם לציוני הבגרויות שלו יוכל לקבל הזדמנות נוספת.
  • במקרה של מועמדים שמבצעים שנת שירות או מכינה קדם צבאית תינתן האפשרות לבצע שוב את מבחן הדפ”ר על מנת להעלות את הציון ולשפר את הסיכויים להתקבל ליחידות ומסלולים נחשקים יותר.
  • המבחן מכיל 5 נושאים כאשר כל נושא שווה ל- 20% מהציון הסופי.
  • הפרקים: 1 חשיבה כמותית, 2 פרקים של עברית (אנלוגיות מילוליות והבנת הוראות) ו-2 פרקים של צורות. הסיבה היא שמצאו במחקרים שהמבחנים עם ההטייה הנמוכה ביותר, כלומר המבחנים ההוגנים ביותר, הם מבחנים שיש בהם הרבה שאלות עם צורות. 
  • הביאו איתכם בקבוק שתייה ואוכל לתחנה הזאת! יש לכם כמעט שעה של מבחן מול מחשב. הגוף צריך לקבל אנרגיה במהלך המבחן, ויהיה לכם קשה להתרכז בלי תמריץ כלשהו.

רוצים להגיע מוכנים ולהפציץ בציון הדפ”ר?
לחצו כאן והירשמו עכשיו

רוצים שאחד המדריכים שלנו ילמד אתכם אישית? לחצו כאן והירשמו עכשיו