חשוב שתהיו מעודכנים !

החל מנובמבר 2021 צה”ל משפר את מבחני המיון של צו ראשון

חשוב שתדעו שכל ההכנות המוצעות באתר תואמות  למבחנים הנערכים כיום

וכמו תמיד יעזרו לכם להפציץ במבחני המיון .

רוצים לדעת עוד על השינויים הצפויים ? לחצו כאן 

יש לכם שאלות נוספות ? תכתבו לנו או

ראיון אישי בצו הראשון

בתחנה זו של הצו הראשון תעברו ריאיון אישי על ידי מראיינת פסיכוטכנית, שעברה הכשרה ייחודית לפי תורה פסיכולוגית מקצועית וסודית החשופה למשרתי צה”ל בלבד. הראיון נבנה ונוצר בעצם על פי מחלקת מדעי ההתנהגות של הצבא.

הראיון מיועד לגברים ונשים כאחד, אורכו 20 עד 60 דקות ומטרתו היא להכיר את קווי האופי שלכם בתור בני אדם; וכן ללמוד על האישיות שלכם, על רמת המוטיבציה לשרת שירות משמעותי בכלל ושירות בקרבי בפרט.


הראיון האישי הוא ראיון חד פעמי, ואין אפשרות לבצע ראיון חוזר
. הוא נחשב כמבחן כמו כל תחנה אחרת, ואין לזלזל בו בשום צורה. זאת לא תחנת מנוחה, ונהפוך הוא – התחנה הזו קובעת אחוז גבוה מציון הקב”א הסופי שלכם. לפיכך לריאיון האישי יש חלק בהחלטת צה”ל היכן הם רואים לנכון לשבץ אתכם, על מנת לבצע שירות משמעותי בהתאם למה שהם הכירו ולמדו עליכם בראיון הזה!

בראיון ישאלו אתכם שאלות על החיים שלכם בכמה תחומים: משפחה, לימודים, חברים, מסגרות בהן אתם נמצאים, אירועים מיוחדים שעברתם בחייכם ועוד.

בסוף הראיון ייקבע ציון הצד”כ שלכם (צד”כ = ציון דרך כללי), שנע בין 8 ל-40 נקודות ומהווה חלק מהציון של הראיון האישי.

ראיון אישי בצו ראשוןחלק מהשאלות שישאלו אתכם בראיון האישי, נוגעות לכמה תחומים שהמראיינת רוצה לאבחן, והם:

מוטיבציה לשרת בצבא

רוצים לבדוק את רמת המוטיבציה שלכם לשירות משמעותי בכלל, ולשירות קרבי בתפקידי לוחמה בפרט. אמירות כמו “סיירת או ניירת” לא ישכנעו את המראיינת לתת לכם ניקוד נוסף על מוטיבציה, משום שצה”ל זקוק ללוחמים בכל הגזרות ובכל החטיבות הלוחמות. לכן חשוב להראות מוטיבציה לשירות משמעותי בלי יוצא מן הכלל, וללא קשר לאן תגיעו ומה תעשו, כל עוד זה משרת את צה”ל.

חשוב להדגיש ש-י מכם שמעוניין בלוחמה ורוצה להגיע למקומות ספציפיים, זה בסדר להגיד שאלה השאיפות שלכם; אבל באותה נשימה להסביר שזה לא משהו שיגרום לכם לוותר על רצון לשרת בקרבי, אם לא תקבלו את העדפה שאליה אתם מכוונים.

מעבר לכך, שירות משמעותי לא בהכרח אומר רק שירות בתפקידי לוחמה. יש תפקידים רבים נוספים הנחשבים תומכי לחימה ועדיין מאוד מעניינים. אם המראיינת תשאל שאלות כמו “מה אם תגיע לקרבי למרות שרצית משהו אחר?” – צריך להראות מוטיבציה לשירות משמעותי, לא משנה באיזה תפקיד ובאיזה חזית תשובצו.

עצמאות ולקיחת יוזמה

המראיינת מנסה להבין את רמת העצמאות שלכם, עד כמה אתם יוזמים תהליכים, מקבלים החלטות, יודעים לפעול על דעת עצמכם ויודעים להנהיג בצורה חיובית. צה”ל מחפש את ה’מפקדים של המחר’, אנשים עם יכולת ליזום, ליצור ושאינם מפחדים להיות אקטיביים; לכן עליכם להראות ביטחון ונטילת יוזמה.

המראיינת יכולה לשאול שאלות כמו: “כשהמורה מעלה דיון בכיתה, האם אתה משתתף ומביע את דעתך? מה קורה במצב שאתה מקבל דעה המנוגדת אליך ואיך אתה מגיב?”

או שאלות כמו: “תאר לי מקרה בו יזמת משהו עם חברים / משפחה, כשאתה הייתה האחראי המוביל באירוע”.

חברתיות

שאלות מתחום החברתיות בוחנות בעיקר את היכולת שלכם להיכנס לקבוצה, ולהיות פעילים בה בצורה חיובית. המראיינת מנסה לבחון באיזה מעגלים חברתיים אתם נמצאים, את טיב היחסים ביניכם ואת המעמד שלכם בחברתם.

המראיינת יכולה לשאול שאלות כמו: “כמה חברים טובים יש לכם?”, או “מה המקום שלך בחבורה”.

מסגרת

עד כמה אתם בעלי משמעת עצמית, ויודעים לקבל מרות מגורם אחר ולהתאים את עצמם בסיטואציות שונות. כמובן ששואלים זאת על מנת להבין האם הסתגלות שלכם למערכת שיש בה מפקדים שמחלקים פקודות, היא משהו שתוכלו להתרגל אליו בצורה חלקה או שתהיה לכם בעיה. רוצים לבחון יכולת התמודדות עם קשיים בתוך מסגרת (לימודית או בשעות הפנאי).

יכולים לשאול אתכם: “באיזה מסגרות אתם מבלים אחרי שעות הלימודים”, או “איך אתם מתנהגים בכיתה אם השיעור משעמם ולא מעניין אתכם כלל?”

פעילות גופנית סדירה

המראיינת רוצה להבין ולבחון עד כמה אתם פעילים גופנית במהלך השבוע, ואיזה סוג של פעילות גופנית אתם מבצעים. סוג כזה של שאלות מצביע גם על אורח חיים בריא וספורטיבי, אחד הערכים שעליו צה”ל נשען, וגם מתקשר לסעיף הקודם בנושא התאמה למסגרות.

יכולים לשאול שאלות כמו: “באיזו תדירות אתם עוסקים בפעילות גופנית במהלך השבוע?”

דייקנות

רוצים לבדוק את היכולת שלכם לעמוד בזמנים, לדעת לנהל זמנים בצורה יעילה ונכונה, וכן לפעול בצורה מאורגנת ומסודרת גם במצב של לחץ בזמן, לו”ז צפוף ועמוס או ריבוי משימות במקביל.

המראיינת תשאל שאלות כמו: “האם איחרת פעם לאירוע חשוב?”, או “איך אתם מנהלים את הזמן שלכם ובאיזה דרך?”

הערות חשובות שכדאי לדעת ולזכור

  • עד סוף 2017 הראיון האישי נועד אך ורק לכלל הבנים, ומעט מאוד בנות היו עוברות אותו (בעיקר כאלה שיועדו ללוחמה/ טיס/ מודיעין). חל מנובמבר 2017 הוחלט על רפורמה בצה”ל – כל נערה תעבור לעבור בצו הראשון גם ראיון אישי. רפורמה זאת מגיעה כהבנה כי מתן ציונים לבנות אך ורק על סמך 3 תחנות (אימות נתונים, מבחן פסיכוטכני ובדיקה רפואית) אינו אמין מספיק, ויש לבצע ראיון מקיף על מנת לקבל יותר מידע אודות מוטיבציה, רצון לשירות משמעותי ויכולות נוספות, ולא רק ידע השכלתי “על הנייר” (לימודים).
  • הראיון האישי הוא חד פעמי, לכן חשוב מאוד להגיע ערוכים ומוכנים לכל השאלות על מנת להותיר רושם חיובי ולקבל ציון קב”א גבוה.
  • השתדלו לשבת בצורה נוחה ולשדר אווירה טובה, שאתם לא בלחץ ומוכנים לכל שאלה אשר תגיע. מומלץ לחייך ולהשראות אווירה נוחה על המראיינת שתרגיש שאתם משדרים ביטחון בכם ובתשובות בכל נושא אשר תשאלו עליו.
  • נסו להיות ממוקדים בתשובותיכם ולא להתפזר בדעתכם, השתדלו שהתשובות שלכם על השאלות יהיו ממוקדות ומקיפות.
  • דבר חשוב שרוצים לראות בראיון זה עקביות בתשובות שלכם, כלומר הרבה מאוד שאלות יהיו דומות בניסוח שונה וירצו לראות עד כמה אתם נשארים באותו הקו ולא משנים גרסה (ניסיון לראות אם אתם מתאימים את התשובות שלכם למה שאתם חושבים שרוצים לשמוע ולא את האמת שלכם).
  • אל תשקרו, תהיו עצמכם! בראיון אישי רוצים להכיר ולאבחן מי אתם ועל בסיס הבחנה זאת להחליט על המשך שיבוצכם. לתת תשובות שאינן נכונות כדי לנסות “להרשים” את המראיינת לא יעלו לכם בנקודות זכות וההפך הוא הנכון.
  • הקפידו על שפת שיחה הולמת, ללא מילים גבוהות מדי שלא הולמות את שפת הדיבור שלכם ונשמעות לא טבעיות מספיק – שוב זה עוד ניסיון להרשים שלא לצורך.
  • בין היתר תישאלו על איך אתם מתמודדים עם אכזבות/ תסכול/ הפסד באירועים מסוימים. רוצים לקבל דפוס אופי עליכם וזאת על מנת להבין איך תגיבו במקרה ולא תגיעו לשרת במקום שאליו אתם כרגע מכוונים.