שלבים ביום המיון לצו ראשון

יום המיון הראשון לצה”ל מורכב בסך הכל מ-4 תחנות. אין סדר מסוים של תחנות, אלא אנשי יחידת מיט”ב יכוונו אתכם לכל תחנה, בהתאם ללחץ ולעומס שיכולים להיווצר במהלך היום.

התחנות בהן עוברים:

  • אימות נתונים
  • מבחן פסיכוטכני
  • ראיון אישי
  • בדיקה רפואית

 

בתחילת היום, טרם כניסתכם אל התחנות, תצטרכו בכניסה ללשכת הגיוס להציג תעודה מזהה ולקבל ברקוד/כרטיס מגנטי שאיתו תסתובבו במהלך היום.

בכניסה לכל תחנה תצטרכו להעביר את הברקוד/כרטיס על מנת להירשם במערכות של מיט”ב, שאכן עברתם שם ויהיה תיעוד לכך. זאת במטרה לעשות סדר, בעקבות לחצים תמידיים הקיימים על הלשכה בכל ימי המיון של צו ראשון.

זכרו! כדי שלא תצטרכו להגיע למצב של אי נוחות, בו תצטרכו להסביר שהייתם בתחנה מסוימת ומצד שני לא מופיע לכך אישור במערכת – פשוט לפני כל תחנה העבירו את הברקוד/כרטיס וודאו שאכן השם שלכם עם הפרטים נקלטו במערכת, ואתם רשאים להתחיל את התחנה!

תחנה 1 – אימות נתונים

בתחנה זאת 3 מטרות עיקריות והן:

  • לאמת נתונים יבשים
  • לקבוע את ציון הצה”ר שלכם (צה”ר – ציון השכלה ראשוני)
  • לבצע מבחן סימול עברית

 

התחנה אורכת 10 עד 30 דקות בממוצע. אתם נפגשים עם מאבחנת פסיכוטכנית שבשלב הראשון מאמתת נתונים יבשים עליכם כמו מקום המגורים שלכם, מצב משפחתי, השכלה ועוד. בסוף שלב האימות ייקבע ציון הצה”ר שלכם אשר מתבסס על הנתונים האישיים הראשונים, ומהווה 17% מציון הקב”א שלכם.

בשלב השני של התחנה ייבחנו את הידע שלכם בעברית בפורמט דיבור בלבד. במבחן הדיבור תצטרכו להפגין יכולות התבטאות בנושאים שונים, ולענות על שאלות תוך כדי שילוב של 5 מילים מתוך 8 אפשרויות שיוצגו לפני תחילת הדיון (מילים הקשורות לנושא בצורה עקיפה או מילים כלליות).

בסיום השלב הזה יקבע ציון סימול העברית שלכם.

זכרו – ציון זה אינו חלק מהקב”א שלכם, אולם אם תקבלו ציון נמוך לא תוכלו לקבל מיוני המשך למקומות הנחשבים יותר נחשקים, כמו טיס לדוגמא.

הרחבה אודות תחנת אימות נתונים >>

תחנה 2 – מבחן פסיכוטכני

זהו השלב בו אתם נבחנים במספר רב של נושאים, עם שאלות רבות מכל תחום. המבחן אורך סך הכול כשעתיים.

5 הנושאים המרכזיים עליהם אתם נבחנים במבחן הפסיכוטכני:

  • אנלוגיות מילוליות – יופיעו לפניכם צמד מילים עם קשר לוגי מסוים שתצטרכו להבין את משמעותו, ועל בסיס הבנה זו להצליח לחבר צמד מילים נוסף המכיל את אותו סוג של קשר לוגי.
  • הבנת הנקרא – יופיעו בפניכם מספר טקסטים בנושאים כלליים, ולאחר מכן שאלות שעליהן תצטרכו לענות.
  • חשיבה כמותית/ מתמטיקה/ חשבון – פתרון מגוון תרגילים המוצגים בצורה מילולית ו/או גרפית.
  • הבנת הוראות – יופיעו בפניכם שאלות שניתן לענות עליהן נכונה רק באמצעות מעקב מסודר אחר ההוראות.
  • אנלוגיות צורניות – יופיעו לפניכם שתי צורות עם קשר מסוים, ויהיה עליכם ליצור את אותו קשר עם 2 צורות נוספות.

 

מטרת המבחן הפסיכוטכני היא לקבוע את ציון הדפ”ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) שלכם, אשר מהווה בנוסף גם כ-50% מהקב”א שלכם.

המבחן הפסיכוטכני מוגש בצורת שאלון רב ברירה (“שאלון אמריקאי”). מהלך המבחן מתבצע בצורה אישית, כאשר אתם מול עמדת מחשב. כל המבחן מחולק לפרקים, וכל פרק קצוב בזמן מסוים. ישנו שעון עצר המופיע על גבי המסך, המשמש כעזר והתראה לגבי הזמן הנתון לכל פרק.

בנוסף מקבלים דף טיוטה אחד ועיפרון שאיתו אפשר לעבוד במהלך המבחן, אך אין אפשרות לקבל עוד דף נוסף. בסוף המבחן יש להחזיר את הדף והעט חזרה למאבחנת.

ניתן לבצע את המבחן הפסיכוטכני אך ורק פעם אחת (יש מקרים מסוימים עם אפשרות לחריגה, ומיט”ב כן נותנים אפשרות נוספת לבצע את המבחן; אבל זה קורה מעט מאוד וצריך להילחם הרבה זמן בשביל זה. השתדלו לא להיגרר למצב כזה).

המבחן נעשה ללא מחשבון – אלא אם יש אישור החרגה מיוחד, שבשבילו צריך לשלוח טפסים להתאמות מבעוד מועד.

יש אפשרות לבקש דחייה של המבחן הפסיכוטכני אם אתם מרגישים שאתם לא מוכנים (חולים, לא אכלתם טוב או לא ישנתם טוב בלילה ואתם לא מספיק ערניים וחדים). יכולים להתחשב בכם וכנראה שתקבלו זימון ליום המחרת בבוקר; לכן קחו בחשבון את המצב, והאם תהיו מוכנים להגיע יום אחרי יום בשביל להשלים את המבחן.

זכרו – אם הספקתם לענות על כל השאלות ונשאר לכם זמן, מומלץ לחזור אחורה ולבדוק שאלות שכבר סומנו. ברגע שעברתם לפרק הבא, אין אפשרות לחזור חזרה לפרק הקודם.

הרחבה אודות תחנת מבחן פסיכוטכני >>

תחנה 3 – ראיון אישי

הראיון האישי נעשה בחדר נפרד, על ידי מראיינת פסיכוטכנית שעברה הכשרה פסיכולוגית ייחודית החשופה למשרתי צה”ל בלבד. למעשה, הראיון נבנה ונוצר על ידי מחלקת מדעי ההתנהגות של הצבא.

הראיון אורך בסביבות 20 עד 60 דקות, ומטרתו לתת למראיינת הבחנה מדויקת על קווי האופי שלכם, וכן על רמת המוטיבציה לשרת שירות משמעותי בכלל ושירות בקרבי בפרט.

הראיון האישי הוא חד פעמי ואין אפשרות לבצע ראיון חוזר. הוא נחשב כמבחן כמו כל תחנה אחרת, ואין לזלזל בו בשום צורה. בסוף הראיון ייקבע ציון הצד”כ שלכם (צד”כ = ציון דרך כללי), שנע בין 8 ל-40 נקודות, שמהווה חלק מהציון של הראיון האישי.

עד סוף 2017 הראיון האישי נועד אך ורק לבנים, ומעט מאוד בנות היו עוברות אותו גם (כאלה המיועדות ללוחמה/ טיס/ מודיעין). בנובמבר 2017 הוחלט על רפורמה בצה”ל, לפיה גם בנות יעברו ריאיון אישי בצו ראשון. הצבא הבין שלא ניתן לאבחן ביעילות את הבנות אך ורק על סמך 3 תחנות בצו הראשון, והוסיף להן גם את תחנת הריאיון האישי.

הרחבה אודות תחנת ריאיון אישי >>

תחנה 4 – בדיקה רפואית

בתחנת הבדיקות הרפואיות יבצעו כמה בדיקות סטנדרטיות כגון מדידת משקל, גובה, לחץ דם ודופק. מטרת התחנה היא לקבוע את הפרופיל הרפואי הצבאי המתאים לכם ביותר.

הפרופיל שלכם מציג את רמת הכשירות הגופנית והבריאותית, וזהו עוד פרמטר שעל פיו תינתן החלטה על התאמה לשיבוץ בתפקידי צה”ל.

בנוסף, בתחנה זו יהיה עליכם להגיש לרופא את השאלון הרפואי אותו הייתם אמורים למלא. כאן המקום גם לספק את תוצאות בדיקת שתן או בדיקת עיניים שביצעתם ב-3 חודשים האחרונים בקופת החולים (אם לא עשיתם זאת, יש אפשרות לבצע את הבדיקות בלשכת הגיוס).

בתום התחנה ייקבע הפרופיל הצבאי שלכם, שיכול לנוע בין 21 (פטור משירות צבאי) ועד 97 (בריא וכשיר לשרת שירות קרבי).

הרחבה אודות תחנת בדיקה רפואית >>