קורס טיס מידע כללי
כבר מגיל קטן חלמתם להיות טייסים בצבא? תמיד שמעתם על קורס טיס והתמלאתם במיליון שאלות?
גם אם עדיין לא החלטתם לגביי התפקיד בצבא והייתם שמחים לשמוע יותר על המסלול ועל תהליך המיון- הגעתם למקום הנכון!
קורס טיס אורך 3 שנים ומכשיר לתפקיד- צוות אוויר
מקצועות צוות האוויר הם: טייס, נווט ומכונן
טייס – כמו שזה נשמע, טייס הוא זה שמטיס את כלי הטיס ומפעיל את מערכות ההטסה. מתחלק למגמות לפי הכלי עליו הוא טס- מטוס קרב, תובלה ומסוקים. כבר לאחר השלב השני בקורס הטיס, שלב ה״בסיסי״, מגיעים הצ׳קים שמחלקים למגמות. החלוקה לצ׳קים נעשית לפי רמות טיסה ולפי מידע שנאסף במהלך שלבי המיון בקורס, לאחר הצ׳קים מקבלים שיבוץ למגמה שאליה הם משתייכים- קרב, תובלה, מסוקים ונווטים.
נווט קרב – מה עושה טייס? מטיס את המטוס. מה עושה נווט, מנווט? לא בדיוק. בעבר, התפקיד העיקרי של הנווט היה- לנווט ולכוון את המטוס למטרתו. מאז תפקיד נווט הקרב החל להתגלגל לתפקידו המודרני: מפעיל מערכות מבצעיות. משקלם של הנווטים במשימה המבצעית הולך ועולה עם התפתחות הטכנולוגיה, הנווט מתעסק במספר מערכות מתפעול מערכות קשר ומכ”ם, ועד הפעלת נשקים מורכבים.
נווט תובלה – בשונה מנווט קרב המפעיל מערכות נשק, נווט התובלה אחראי על מערכות הניווט של המטוס ועל מערכות השו”ב (שליטה ובקרה). עיקר העבודה שלו הוא תכנון המשימה. תפקיד הנווט הוא לתכנן את נתיב הטיסה, מרמת החשיבה על הקרקע וכמובן שגם באוויר. הנווט צריך לקחת בחשבון את כל מגבלות הטיסה: מאילו מקומות כדאי לטוס, באיזו מהירות, מה זמן ההגעה ליעד ובמידה ויש שינויים בזמן אמת להתאים את מהלך הטיסה לתנאים החדשים מבלי לפגוע במטרת המשימה.
מכונן – לצד טייס התובלה והנווט נמצא גם מכונן, שתפקידו לא פחות קריטי להצלחת המשימה מאשר תפקידיהם של שאר חבריו לקוקפיט. המכונן אחראי על תפעול מערכות המטוס – המנועים, הדלק והחשמל. זה תפקיד שקיים רק בשתי טייסות בחיל, מכיוון שבמטוסים חדשים יותר המערכות מתקדמות יותר. המכונן הוא למעשה הדמות המקצועית על המטוס שצריכה לתת את הפתרון ולהתמודד עם התקלה מהרגע להרגע.
תפקיד איש צוות האוויר הוא קצין וההכשרה בקורס כוללת גם לימודים אקדמאים של תואר ראשון
משך החתימה לקבע בסוף הקורס הוא 7 שנים
מהם תנאי הקבלה?
פרופיל 97, דפ”ר 60 ומעלה ומעבר מיונים קדם צבאיים בהצלחה.
מבנה המיונים
- ירפא א
- ירפא ב
- כנס מקדים לגיבוש
- גיבוש טיס
מה זה ירפא?
יחידת רפואה אווירית, היחידה נמצאת בתל השומר ובה מתקיימים שני החלקים הראשונים של המיון- ירפא א וירפא ב
-
ירפא א
שלב הכולל מבחנים פסיכוטכניים ואישיותיים המחולק ל 3 שלבים:
מבחנים פסיכוטכניים, סימולטור טיסה ומבחנים אישיים
שלושת החלקים יתקיימו באותו יום המיון, צפוי להימשך 6 שעות בשאיפה עם הפסקה ביניהם.
-
מבחנים פסיכוטכניים
חלק מהמבחנים הפסיכוטכניים מזכירים את המבחנים שנמצאים בצו הראשון כנראה קשים יותר, בנוסף יהיו שם מבחנים ייחודיים רק למיוני טיס
מטרת המבחנים לבדוק את מידת ההתאמה שלכם לתפקיד
המבחנים יכללו-
חשיבה כמותית:
ידע מתמטי כמו אחוזים, בעיות דרך והספק, שטח מעגל, הסקה כמותית, יחסים ועוד
חשיבה מרחבית:
להעריך תפיסה מרחבית ומבחן נוף מתא הטיס
ניתוח נתונים:
שאלות בהתבסס על טבלת נתונים שתקבלו
-
סימולטור טיסה-
סימולטור הטיסה בוחן אם יש לכם את הכישורים הנדרשים לתפעל מטוס, בסימולטור תשמעו את הטיסה באמצעות סטיק ומצערת
מצערת= גז
סטיק= הגה
בעזרת המצערת תקבעו את מהירות המטוס ובעזרת הסטיק תנווטו אותו
שימו לב שבשונה מרכב למטוס יש שלושה צירי תנועה: עלרוד, גלגול וסבסוב
בסימולטור תצטרכו לבצע מספר של משימות- להנמיך ולטפס בגובה, להתקרב למטוסים וכו
טיפ- בירפא בוחנים את היכולת התמודדות שלכם ולמידה מטעויות, אם לא הולך חלק ואתם לא מצליחים משהו אל תתייאשו ונסו ללמוד מזה כדי להמשיך הלאה בשלב
חלק ב-
סימולטור ניווט וירי
מבחן סימולטור מאתגר ומציאותי יותר, 20 השלבים הראשונים בסימולטור, שנקראים גם שלבי ההכנה הם ילמדו אתכם בעצם איך לתפעל את הסימולטור . אחר כך תעברו ל-30 שלבים נוספים, בדרגת קושי עולה, שיבחנו אתכם על מה שלמדתם.
בחלק מהשלבים תתבקשו, לנסות לזכור מפה שתוצג לפניכם לזמן קצר, ולאחר מכן לנווט בה מהזיכרון, ליירט מטרות ולהתמודד עם מטוסים שמאיימים עליכם ובאופן כללי להצליח לתפקד עם הפרעות והסחות דעת כמו צפצופים ואזעקות, פניות במכשיר הקשר וכו’.
-
מבחני אישיות-
סדרה של מבחנים שנועדו לאפשר לצבא להכיר אתכם טוב יותר ולהבין אם יש לכם את התכונות הדרושות לתפקיד.
- שאלון אישי – במבחן זה תתבקשו לכתוב קורות חיים מורחבים: איפה למדתם ומהם הציונים שלכם, למה אתם רוצים להתגייס לטיס, אילו אירועים משמעותיים עיצבו את מי שאתם וכו’.
- שאלון 300 – שאלון ממוחשב שכולל כ-300 שאלות, ובמסגרתו תתבקשו לדרג את מידת ההסכמה שלכם עם היגדים.
-
-
ירפא ב
שלב זה כולל תחנה של ריאיון אישי עם פסיכולוג ותחנה של בדיקות רפואיות.
-
פסיכולוג
ריאיון עם פסיכולוג שבו תיבדק ההתאמה שלכם לתפקיד
-
בדיקות רפואיות
בדיקות גופניות מקיפות שנועדו לבדוק אם תוכלו לעמוד בדרישות הפיזיות של הקורס. בין הבדיקות שתעברו: בדיקות ראייה, בדיקת שמיעה, ובדיקות גופניות נוספות.
-
-
כנס מקדים לגיבוש- לא חובה
-
גיבוש טיס-
שלב המיון האחרון והקשוח ביותר.
הגיבוש אורך חמישה ימים ונערך, בבית הספר לטיסה בחצרים.
הגיבוש הוא חלק סודי ומפרך, הוא נעשה במתחם סגור בבסיס וחניכים משלבים מתקדמים בקורס לוקחים בו חלק.
בדרך כלל יש שני מועדים לגיבוש בכל שנה: מועד ראשון אחרי סוכות, בסביבות ספטמבר-אוקטובר, ומועד שני לפני פסח, בסביבות מרץ-אפריל.
במהלך הגיבוש תתמודדו עם סדר יום עמוס ומעייף, שידמה את השגרה בקורס טיס.
במהלך הגיבוש תידרשו להתמודד עם אתגרים מנטליים ופיזיים, כמו התנהלות בתנאי חוסר ודאות, נשיאת משקלים כבדים, התמודדות עם מצבי לחץ וכו’.
הגיבוש אינטנסיבי מאוד, אך אם תעברו בהצלחה את השלב המאתגר הזה תתקבלו לקורס הטיס.
שאלות ותשובות
מתי מקבלים זימון למיונים?
את הזימון תקבלו בהתאם למועדי הצו הראשון
אם אני עומד בתנאים ולא קיבלתי זימון מה אוכל לעשות?
כדאי לפנות למוקד חיל האוויר במספר: 03-6065665 או במייל giyusavir@digital.idf.il
אפשר להתמיין לעוד תפקידים במקביל לטיס?
בנים- לא יכולים להתמיין ליחידה אחרת תוך כדי המיונים לטיס. יש רק שני יוצאים מן הכלל: אפשר להתמיין לתפקידי מודיעין ולהשתתף ביום סיירות.
בנות- בגלל שזהו מסלול התנדבותי יכולות להתמיין ליחידות נוספות במקביל
כמה זמן אורך קורס טיס?
קורס טיס אורך 3 שנים, בסיומם בוגרי קורס הטיס מקבלים תואר ראשון
לאחר הקורס אנשי צוות האוויר חותמים 7 שנים שלקבע
למידע נוסף על מהלך קורס הטיס- להוסיף היפר קישור שמסביר את מהלך הקורס
האם שנת שירות יכולה לפגוע במיון שלי?
לא. ניתן להתמיין במקביל לשנת שירות
האם בגיבוש יש הבדל בין בנים לבנות?
הגיבוש כולו מתקיים יחד והציונים ניתנים באופן זהה, ההבדל היחידי הוא בסרגל המאמצים,
לבנות מאפיינים פיזיים שונים מעט ולכן ישנם הבדלים מזעריים בסרגל המאמצים.
האם ניתן להתמיין לטיס גם אם אני מרכיב משקפיים?
כן, במידה ומספר העדשה אינו עולה על 1.75 וצילינדר נמוך מ 1.25
האם חייב להרחיב מגמות ריאליות בתיכון?
לא
טיפים
- להתכונן למבחנים רק יעזור לכם ויגדיל את הסיכוי שלכם להתקבל לקורס
- אף אחד לא נולד טייס, המיונים בוחנים אותך כבן אדם ואת האופן שבו אנו מתמודדים עם אתגרים, קחו כישלונות בבגרות, במהלך המיונים תלמדו מפרק לפרק ותעצרו לחשוב- מה עשיתי טוב ומה פחות
- שווה ללמוד לפני ירפ”א על אווירודינמיקה ואופני הטסה
מצנח הזהב
קישור – https://recruits.iaf.co.il/SIP_STORAGE/FILES/3/82233.pdf
על הקורס-
המתמיינים והמתמיינות שיעברו את כל שלבי המיון בהצלחה יזכו להתחיל את קורס הטיס בבית הספר לטיסה בחצרים
הקורס אורך 3 שנים ומחולק ל 6 חלקים-
מכין, בסיסי, ראשוני, מבואות, מסלולים ומתקדם
-
שלב ״המכין״- טירונות וטיסות ראשונות
מטרה העיקרית של שלב זה היא להקנות לחניכי וחניכות קורס הטיס דפוסי התנהגות של חייל/ת ושל לוחם/ת בצה”ל ובחיל-האוויר, כגון- משמעת צבאית, שינה באוהלים, מסדרים ועמידה בזמנים.
שלב “המכין” כולל את הטירונות של פרחי הטיס אשר נמשכת כשמונה שבועות. את הטירונות החניכים יעברו בביסל״ח ובסוף הטירונות יוכשרו כרובאי 05
במסגרת הטירונות יעברו חניכי וחניכות הקורס אימוני חי”ר קשים, יצאו למסעות וילמדו להכיר את יכולותיהם במצבי לחץ.
במהלך שלב המכין יזכו חניכי וחניכות הקורס לטוס לראשונה.
במשך כחודש יתקיימו טיסות מיון במטוסי “הסנונית”.
טיסות המיון נקראות גם צ׳קים
15 הטיסות האלו נועדו לבדוק את היכולת של חניכי וחניכות הקורס להטיס מטוסים בעתיד.
בנוסף, במהלך שלב “המכין” יחלו החניכים בלימודי התעופה, הלימודים בשלב זה ימשכו שישה שבועות, ויכללו נושאים כמו מתמטיקה, פיזיקה ואוירודינמיקה, בהדרכת מרצים מאוניברסיטת בן גוריון.
-
שלב ״בסיסי״- ניווטים, צניחה וטיסות מיון
בשלב זה של ההכשרה הדגש הוא על הכשרת חניכי וחניכות הקורס להיותם קצינים וקצינות.
איש צוות אוויר הוא קצין ולוחם ועליו להפגין יכולות התמודדות בתנאי קיצון, פיקוד ומנהיגות.
בסיום שלב הבסיסי יוענקו לחניכות ולחניכים סיכות מ״מ וסיום שלב הבסיסי שווה ערך לסיום בה״ד 1
(במידה וחניך נושר מן הקורס לאחר שלב הבסיסי עליו לבצע השלמה/קורס שווה ערך להשלמה חיילית על מנת להמשיך במסלולו כקצין)
במהלך השלב הבסיסי יעברו החניכים והחניכות סדרות חי”ר מורכבות וקורסי מילוט וצניחה – בסיומם יקבלו את כנפי הצניחה
בנוסף, במהלך שלב זה יתקיימו סדרת קורסים אקדמיים, בת שישה שבועות, שתזכה את החניכות והחניכים בנקודות לקראת התואר. בין השאר, ילמדו החניכים והחניכות אווירודינמיקה, מבנה מטוס ומקצועות יסוד נוספים שיהיו שימושיים בהמשך הדרך בבית-הספר לטיסה.
בתום שלב הבסיסי יתקיים צ’קים נוסף, לאחר שלב זה תשובצו במגמות הטיסה השונות.
- הפעם ייערכו הצ’קים על מטוסים מתקדמים ומורכבים יותר: עפרוני, עופר וצופית
- תהליך עתידי שהתחיל כבר בשנים האחרונות, החלוקה למגמות תעבור להתבצע על ידי מבחנים בסימולטור היום תוכלו לפגוש גם בטיסות אמת וגם בטיסות סימולטור
-
שלב ״ראשוני״- הקניית מיומנויות טיסה
שלב זה של הקורס יתמקד בהקניית המיומנויות טיסה
השלב הראשוני יכלול בעיקר טיסות ואימונים בסימולטור לפי מגמות
- 5.
שנת השכלה- השנה האקדמית
מחולקת ל2 שלבים שאורכים 6 חודשים כל אחד מהם- מבואות ומסלולים
השנה האקדמית בקורס הטיס אורכת 12 חודשים, ואינה חופפת לשנת לימודים אוניברסיטאית. היא מחולקת לשלושה סימסטרים בני 13 שבועות, ועם סיום כל סימסטר נערכים מבחנים הנוגעים לחומר הנלמד.
הלימודים מתקיימים בבית הספר לטיסה ובאוניברסיטת בן גוריון ובסוף שנה זו החניכים זכאים לתואר ראשון מאוניברסיטת בן גוריון.
החניכים בוחרים מראש בתחום בו הם יעשו תואר מתוך רשימת תארים המוצעים להם
בדרך כלל- מתמטיקה ומדעי המחשב, כלכלה וניהול, פוליטיקה וממשל וניהול מערכות מידע.
-
שלב ״מתקדם״- התמקצעות על כלי טיסה מבצעיים
בשלב זה החניכים יתמקצעו על כלי הטיס המבצעיים של חיל האוויר- מגמת קרב תעבור ממטוסי העפרוני לטיסה על הלביא (מטוס קרב להדרכה)
מגמת מסוקים תעבור ממסוק העופר למסוק הינשוף ומגמת תובלה ממטוסי העפרוני לצופית.
בשלב זה החניכים ירכשו מיומנויות טיסה מתקדמות.
בסופו של השלב המתקדם, יתקיימו מסדרי הדרגות והכנפיים בהם יקבלו החניכים והחניכות את דרגות הסגן ואת כנפי הטיסה ויהפכו מפרחי טיס לאנשי צוות אוויר בחיל-האוויר.