תחנות יום המא"ה

יום המא”ה (מיון איתור והתאמה) הוא יום שנועד בדרך כלל לבנות בלבד, אך החל מנובמבר 2021 צה”ל משנה את שיטת המיון שלו ומכניס למעגל מיוני ההמשך גם את הבנים – כלומר מסוף שנת 2021 כל המועמדים לשירות ביטחון, בנים ובנות, יעברו את יום המא”ה.

לבנים היום הזה יקרא “יום המפ”ל” – יום מיון לפיקוד וללחימה. כך שבתור התחלה יום המיון יהיה רק לחלק מהבנים (אלו המיועדים לשיבוץ וביצוע שירות קרבי), ויהיה בעיקרו מבחנים שמטרתם למצוא את מידת ההתאמה ללוחמה ופיקוד.

לבנות יום המא”ה נשאר בצורה הנוכחית שלו כאשר יש ימים מיון פרונטלים במכונים ייעודים שעובדים יחד עם הצבא (מכון אדם מילוא) ובמתכונת מקוונת דרך ה”זום (ZOOM) בעקבות נגיף הקורונה.

יום המיון יום המא”ה הוא תהליך אשר מתחיל בכיתה יא’ ונמשך עד אמצע כיתה יב’ בערך, בהתאם למחזור הגיוס. במהלך יום המא”ה תעברו מספר תחנות, שיבחנו את כישוריכן השונים.

ביום זה צה”ל בוחן אתכם באמצעות 6 תחנות, ולומד על הכישורים והיכולות שלכם בתחומים שונים. זאת במטרה להתאים לכם שיבוץ לתפקידים התואמים את יכולותיכם, וכן כדי להיות משמעותיים ולמנוע שחיקה או חוסר התאמה למסלולים השונים.

יום המא”ה הוא בעצם סוג נוסף של צו ראשון, המהווה אפשרות ממשית להביא את יכולותיכם וכישוריכם לידי ביטוי, ולסייע לצה”ל להכיר את החוזקות שלכם במגוון תחומים.

במהלך היום תבחנו בצורה מעמיקה בתחומים רבים כמו הדרכה, יכולות טכניות, ניהול וארגון, עבודת צוות ועיבוד מידע. בנוסף לתחומים הללו נבדקות גם תכונות אופי ויכולות אישיות שלכם, כגון קשב מתמשך לאורך זמן, יחסי אנוש, יכולת פיקוד ושליטה ועוד.

 

התחנות ביום המא”ה, במתכונת המקורית, לבנות מחולקות ל- 6 סוגים

סוג 1 – תחנת הדרכה

קיימות 2 תחנות הדרכה ביום המא”ה, שמטרתן לבדוק את יכולות העמידה שלכן מול קהל, יכולות השליטה והפעלת סמכות, יכולות ביטוי בעל פה ועוד.

  • בתחנת ההדרכה הראשונה – תקבלו רשימה של נושאים שמתוכם תצטרכו לבחור נושא אחד, ויהיה עליכן להכין הרצאה ופעילות באורך של כ- 5 דקות, לשאר חברות הקבוצה שאיתכן.
  • בתחנת ההדרכה השנייה – תקבלו מידע בנושא אקראי, אודותיו תצטרכו לתת הרצאה של כ -5 דקות, מול שאר בנות הצוות שאליהן ציוותו אתכן בתחילת היום. במהלך ההרצאה, הבוחנים ינסו להסב את תשומת לבכן, ולבחון את התנהגותכן והיכולת שלכן לשלוט במצב לא מוכר ולא נוח ולנהל אותו.

טיפים לתחנת ההדרכה:

  1. במהלך ההרצאה הראו ביטחון: דברו בקול רם, רהוט וברור; עמדו זקוף; ודאו כי הנראות החיצונית שלכן נוחה לעין (אין ידיים בכיסים, לא לועסים מסטיק); הסתכלו לקהל ולבוחנים בעיניים מידי פעם, והשתדלו לא להקריא מהדף עד כמה שניתן.
  2. מטרת התחנה אינה לבדוק את הידע שלכן בנושאים מסוימים, אלה לבדוק את יכולתכן להעביר מידע חדש בצורת הדרכה, וכן את יכולת הפיקוד והשליטה שלכם עם הקהל.
  3. במהלך ההדרכה אל תאפשרו מתן שאלות או הפרעות מצד הקהל, ואל תתנו לדברים מהסוג הזה להסיח את דעתכן ולהוציא אתכן מריכוז. אם נדרש, הסבירו בצורה נעימה שבסוף ההרצאה יינתן זמן לשאלות בנושא.

 

סוג 2 – תחנת יכולות טכניות (מנגנון)

תחנה זו בודקת את היכולות הטכניות, יצירתיות, יכולות אחזקה ויכולות הפעלה מגוונות. במהלך התחנה ייחשף בפניכן מנגנון מסוים שאותו תצטרכו להרכיב מחדש, לאחר שידגימו בפניכן פירוק והרכבה שלו. עליכן לבצע את אותן הפעולות מהזיכרון בלבד, וזאת בזמן מוגבל שיינתן.

חלק מן התחנה הוא בעצם מבחן נסתר של התנהלות תוך כדי לחץ ועמידה במשימה, ולא רק חוש טכני. חלק מן המשימות יהיו קבוצתיות וחלק יהיו אישיות.

*לרוב משתמשים בתחנה להרכבת המנגנון בעזרת צינורות, גומיות וברגים.

טיפים לתחנת יכולות טכניות:

  1. כשמציגים בפניכן את המנגנון, תהיו מרוכזות ובמידת הצורך שאלו שאלות. לא תינתן אפשרות לקבל הדגמה חוזרת.
  2. אם אינכן מצליחות להרכיב את המנגנון בחזרה לקדמותו, אל תבטאו זאת בצורת תסכול. חלק מהתחנה הוא בחינה של התמודדות במצבי לחץ, תוך עמידה במשימה בזמנים לחוצים.

 

סוג 3 – תחנת סימולציה אישית

בתחנה זו יבחנו את היכולות הבין אישיות שלכן, זאת באמצעות מבחנים של התמודדות עם מצבים שונים ומורכבים ואבחנה של רגישותכן לסביבה. בתחנה תקבלו כרטיסייה ובה מוצג קונפליקט, ולאחריו יירשמו הנחיות להמשך המשימה, כולל חוקים שעליכן לעמוד בהם לכל אורכה.

במהלך המשימה עצמה תעמוד בפניכן דמות (אותה מגלם אחד מאנשי הסגל), שבפניה תצטרכו להציג פתרון על פי ההנחיות לבעיה שנוצרה. ייתכן מצב שבו הדמות שמולכן לא תשתף פעולה עם הרעיון, וכאן יבחנו את תגובתכן לסביבה ואופן הטיפול שלכן במצב הנתון.

עוד יכולות הנבחנות בתחנה הן האמפתיה שלכן ביחס לסיטואציה, האסרטיביות ושמירה על נהלים שהוגדרו לפני תחילת המשימה.

*לרוב נותנים במהלך התחנה 2 סיטואציות שונות ונהלים שונים לכל מצב.

טיפים לתחנת סימולציה אישית:

  1. במהלך הקונפליקט רצוי שתדעו לגלות אסרטיביות, אך בצורה שאינה מבטלת את הצד השני ומתן כבוד הדדי.
  2. חשוב להראות אמפתיה במהלך השיח ביניכן. הצגת דעה שנויה במחלוקת היא דבר מסובך, וביטול הדעה הנגדית על ידכם תהיה בעייתית. אל תהיו סמכותיים מידי, או מזלזלים בדעת האחר בצורה מופגנת.
  3. “לכל מטבע יש שני צדדים” – נסו להראות חשיבה שונה, ולהסביר לדמות שמולכם במהלך המשימה גם את יחסי הצד השני ודעתו, על מנת להגיע להבנה.

 

סוג 4 – תחנת מבחני מחשב

תחנת מבחני המחשב ביום המא”ה מאוד מזכירה את המבחן הפסיכוטכני, שעברתן ביום המיון בצו הראשון. זהו מבחן שבודק את יכולות הריכוז שלכן לאורך זמן, וכן את יכולת ההתמודדות עם קבלת נתונים רבים, ניתוח ועיבוד נתונים ומהירות תגובה.

חלק מהמבחנים במחשב כוללים קריאת גרפים וניתוח מהיר, חשיבה יצירתית וחשיבה “מחוץ לקופסא” וכן מציאת הבדלים ושוני בין גופים.

טיפים לתחנת מבחני המחשב:

  1. בחלק מן המבחנים נבדקות יכולות הזריזות והדיוק שלכן. הימנעו מלחיצה פזיזה ולא מדויקת כנדרש במבחן, והשתדלו להימנע מניחושים מיותרים.

 

סוג 5 – תחנת דיון קבוצתי

בתחנה זו תיבחן יכולת ההשתלבות שלכן בקבוצה: יכולות שכנוע, יכולת הובלה, התמודדות במצבים מורכבים ושונים בהם אתן מוצבות עם אנשים נוספים בלי נקודות מבט וצורות חשיבה שונות, וכן הדינמיקה שלכן בתוך קבוצה.

התחנה מחולקת ל-2 חלקים:

חלק ראשון: יחלקו לכל אחת מחברות הקבוצה מספר המייצג סוג של מגבלה (לדוגמה מספר 2 אינה יכול לראות, מספר 3 אינה יכולה לדבר, מספר 4 אינה יכולה להשתמש ביד ימין וכן הלאה). עליכן לבנות דגם מסוים מהחומרים שתקבלו (לגו, קרשים, צינורות), להתמודד עם המגבלות הקיימות ולבסוף לשווק אותו לבוחנים.

חלק שני: יעלה נושא בו תצטרכו לדון ולהגיע להסכמה בזמן מוקצב, לגבי מגזר או פלח מהאוכלוסייה, לפי סיפור מקרה שנתנו לכם בסיטואציה (לדוגמא החלטה על איזה מגזר זקוק לסיוע כספי מהממשלה).

טיפים לתחנת דיון קבוצתי:

  1. הבוחנים אינם נותנים חשיבות לדעות שלכן, אלא מחפשים לבדוק את הדינמיקה הקבוצתית ואת כושר ההתבטאות ועבודה בקבוצה. לכן חשוב להימנע מביטול דעות שונות ומנוגדות לכן.
  2. נסו לשכנע את שאר חברות הקבוצה בהתאם לראייה שלכן, בצורה אסרטיבית אך מכילה ולא מנקודת מבט צרה, כי יש היגיון ואמת בדבריכן (הבוחנים לא מבקשים לבחון ידע או חשיבה, אלה יכולת הובלה והתמודדות מול קבוצה עם מחשבות שונות משלך).

 

סוג 6 – תחנת ניהול וארגון (שדה)

תחנה זו מתמקדת בבחינת יכולות הפיקוד, הארגון והניהול שלכן במצבים שאינם מוכרים, ואינו בוחן את היכולות הפיזיות שלכן כלל. בתחנת השדה יבחנו את יכולת העמידה שלכן בזמנים, הפעלת כושר מנהיגות ושליטה, ואף צורת הפעילות שלכן בתוך צוות.

יוטלו עליכן משימות המשלבות פעילות פיזית בסיסית שאינה מסובכת, כמו זחילה קצרה, סידור והעברת חפצים ממקום למקום על פי הנחיות, קריאת מפה ועוד. התחנה אינה בוחנת בנות המעוניינות לשרת בקרבי, אלא עוד מגוון רחב של תכונות אופי וכישורים. לכן, גם אם אינכן מעוניינות להגיע לתפקידי שטח – רצוי להשקיע.

*לא ניתן לבצע את התחנה עם כפכפים, ולכן רצוי להגיע בלבוש הולם ונוח. מומלץ להגיע עם נעלי ספורט סגורות ומכנסיים ארוכים / טייץ ספורטיבי, בשביל הנוחות.

טיפים לתחנת ניהול וארגון:

  1. מטרת התחנה לבדוק את צורת ההתנהלות תחת לחץ, תנאים שונים ולא נוחים. מומלץ להיות אקטיביים ולנסות להפעיל אחרים, תוך כדי ניסיון לסיים את המשימה בצורה טובה.
  2. כאן באים לבחון את צורת ההתנהלות בקבוצה בתנאים אלו: מי לוקחת אחריות, מי מעדיפה לקחת צעד אחורה ולא לפעול וכן הלאה. על פי קריטריונים אלו תקבלו את הניקוד בתחנה.

 

התחנות ביום המא”ה, במתכונת המקוונת, לבנות מחולקות ל- 4 סוגים:

סוג 1 – סימולציה אישית

בתחנת זו תבחנו מול מדריך במספר סיטואציות שונות ומצבים. תקבלו הוראות ברורות מה מותר ומה אסור לפני כל אירוע, ואז מתחיל “סימולציית משחק” שבו המדריך/ה משחקים דמות בהתאם למה שנאמר בהוראות קודם, ואתם צריכים להגיב בהתאם למתרחש ולתת מענה לבעיה שנוצרה עד הגעה לפתרון. הבוחנים רוצים לראות את יכולות התקשרות, התמודדות תחת לחץ, אסרטיביות, יצירתיות, אמפתיות, הבנה ומציאת פתרונות מהירים ויעילים למצבים מסובכים.

סוג 2 – תחנת הדרכה

בתחנה זו עליכם להעביר הדרכה קצרה בת 3 דקות על נושא שתבחרו מתוך רשימה של נושאים שיציגו בפניכם. לאחר שתבחרו נושא (וזה לא משנה אם מספר חברים בקבוצה בחר את אותו הנושא) יתנו לכם 5-6 דקות להתכונן לקראת ההדרכה. בסיום ההכנה תצטרכו להציג את ההדרכה שלכם בנושא למדריכים ולכל שאר חברי הקבוצה, כך כולם לפי תורות מעבירים את ההדרכה שלהם והמדריכים מקציבים זמן להדרכה. חשוב לא לחרוג מהזמן ולהיות דייקנים.

סוג 3 – דינמיקה קבוצתית

בתחנה זו כל הקבוצה דנה בנושא מסוים שהוא שנוי במחלוקת ויש מספר דעות שונות. הקבוצה צריכה להציג דעות ולשכנע את כל החברים בקבוצה לתמוך בדעה ספציפית עד להכרעה סופית. בתחנה נבחנות יכולות ההנהגה, הפיקוד, תפקוד תחת לחץ, ארגון, יצירתיות ועוד. בסיום הדיון החברים מקבלים משימה קבוצתית, ובסוף יש צורך ביציאת תוצר והצגה שלו למדריכים.

סוג 4 – מבחנים פסיכוטכניים

המבחנים הפסיכוטכניים יכולים להתבצע בתחילת או בסיום יום המיון והם מורכבים ממספר נושאים כמו מבחני הסק ועיבוד נתונים מגרפים, מבחני צורות תלת מימד, מבחני חשיבה טכנית, מבחני הוראות עם כללים וסידורים שונים, מבחני זריזות ודיוק ועוד. מבחנים אלו נועדו לבחון יכולות שונות כמו עיבוד נתונים, סדר וארגון, זריזות ומהירות, קשב וריכוז לאורך זמן. המבחנים אורכים בין שעה לשעתיים בדרך כלל וניתן לעשות הפסקות קצרות של שתייה ונשנוש אוכל (חטיף או פרי קטן) בין נושאים אך לא לבצע מנוחה גדולה או להתפנות לשירותים באמצע המבחן, שכן הוא מוגבל בזמן.

 

התחנות ביום המא”ה לבנים:

צה”ל קבע כי כל המועמדים הבנים לשירות ביטחון בצבא צריכים לבצע את יום המא”ה במתכונן דומה אך לא זהה למתכונת יום המא”ה לבנות.

יום המא”ה לבנים יקרא – “יום המפ”ל” – כלומר יום מיון לפיקוד וללחימה. בתור התחלה יגיעו ליום המפ”ל רק מועמדים שהם בעל פרופיל מתאים לבצע שירות בתפקידי לוחמה, כך שהיום יותאם במיוחד למציאת מידת התאמה מדויקת למועמדים לשירות קרבי. בצה”ל מציינים כי בהמשך הם שואפים לשנות את המצב כך שכל מועמד, לוחם או תומך לחימה יעברו את יום המיון כדי שהצבא יוכל לקבל עוד נתונים אודותיו, וזאת במטרה למצוא את התפקיד והמסלול המתאים ביותר בשביל כל מועמד. אחת המטרות של יום המפ”ל היא מציאת התאמה של מועמדים לתפקידים בין לוחמה לפיקוד, וזאת כדי למנוע שחיקה במהלך הגיוס ונשירה ממסלולי לחימה ושירות קרבי מלא.

* ברגע שיהיו יותר פרטים על התחנות עצמם שהבנים עוברים במהלך יום המיון – אנחנו ישר נעדכן וניתן את כל הפרטים הדרושים בשביל שתוכלו להתכונן כראוי, להגיע ולהפציץ!

 

הערות חשובות שכדאי לדעת ולזכור

  • יום המא”ה הוא יום אינטנסיבי וארוך, הגדוש תחנות מגוונות ורבות שבכולן אתם נבחנים. אל תוותרו לעצמכם בתחנות מסוימות, כי כל תחנה בודקת יותר מפרמטר אחד שיכול להשפיע על מידת ההתאמה שלכם, בתפקידים שיפתחו בשאלון העדפות.
  • התחנות השונות בוחנות יותר מיכולת אחת; לכן חשוב להשקיע בכל אחת מהתחנות גם אם אתם חושבים כי הניקוד של תחנה ספציפית אינו מקדם אתכם לעבר תפקיד אליו אתם חושקים להגיע.
  • על מנת להגיע לתפקידים איכותיים וטובים, צריך לקבל ציונים גבוהים לפחות ב-2 או 3 תחומים שעליהם נבחנים.
  • טווח הציונים נע בסולם של 1 (הציון הנמוך ביותר) עד 5 (הציון הגבוה ביותר) בכל קטגוריה.
  • חשוב מאוד להיות מי שאתן! לא לנסות להציג בפני הבוחנים אישיות או אופי שונה. היום הזה ארוך, והסגל מאוד מקצועי והוסמך לאבחן אתכן בצורה טובה. אל תנסו להפגין דברים שאתן לא, הבליטו את החוזקות שלכם!

 

מי שמבצע הכנה טובה ונכונה לקראת יום המא”ה זוכה ביתרון משמעותי על כל חברי הקבוצה שלו, כך שיש יותר וודאות ומידע מה קורה במהלך היום, מגיעים עם ביטחון וידע מקדים לגבי התחנות והמבחנים, עושים סימולציות ויודעים מה הנושאים שעליהם הולכים לשאול, ובסוף מי שמתכונן מצליח להתבלט מעל כולם ולזכות בציון גבוה שפותח את הדלת להמשך המיונים החשובים לכל היחידות והמסלולים הנחשקים ביותר בצבא.